Geometria kół

Geometria kół

Oferta serwisu JANISZ: Co to jest geometria kół i jak się ją ustawia?

Właściwie ustawiona geometria kół gwarantuje bezpieczeństwo, pewne prowadzenie i prawidłowe zużycie opon. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zbieżności i innych składowych ustawiania kół, to koniecznie musisz to przeczytać. Więcej usług motoryzacyjnych Grupy JANISZ na: www.janisz.pl

Pewnie wielu słyszało kiedyś pojęcie geometria kół, jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Punktem wyjścia do zrozumienia tego terminu jest uświadomienie sobie, jak ustawione są koła w samochodzie. Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Ustawienie zbieżności

Na początek wytłumaczymy pojęcie zbieżności. Najprościej mówiąc, jest to wartość określająca położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Jeżeli koła skierowane są do wewnątrz, wówczas mówimy, że wartości zbieżności są dodatnie. Jeśli natomiast koła skierowane są  na zewnątrz, wówczas wartości te są ujemne.

Kąt nachylenia kół

Kolejnym składowym elementem geometrii jest kąt pochylenia (lub nachylenia) kół. Co to takiego? Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty między pionem a płaszczyzną koła. Jeżeli koło pochylone jest na zewnątrz, wtedy mówimy o dodatnim kącie pochylenia. Z kolei gdy koło pochylone jest do wewnątrz, wówczas mamy do czynienia z kątem ujemnym. Tylne koła napędzające oś sztywną mają najczęściej kąt pochylenia równy 0 stopni, natomiast koła prowadzone na wahaczach maja niewielkie położenie ujemne.

Przy ustawianiu geometrii kół musimy również zwrócić uwagę na kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Patrząc na pojazd z przodu lub z tyłu, jest to kąt zawarty pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową koła. W przypadku nowszych konstrukcji pojazdów mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi zastępującymi sworznie zwrotnicy. Wówczas tworzona jest dla takiego pomiaru linia przebiegająca przez oś obrotu tych sworzni podczas skrętu.

Odległość punktów utworzonych przejściem przez płaszczyznę jezdni osi: pochylenia koła i sworznia zwrotnicy nazywa się promieniem zataczania. Jeżeli punkt przecięcia tych osi leży poniżej płaszczyzny jezdni, to promień zataczania określa się jako dodatni, a jeżeli powyżej — jako ujemny.

Kąt wyprzedzenia zwrotnicy

Na koniec warto wyjaśnić, co to jest kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Patrząc na auto z boku, jest to kąt zawarty pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prostą pionową koła, co widać na umieszczonym wyżej schemacie. Jeśli punkt przecięcia osi sworznia zwrotnicy z podłożem wyprzedza punkt styku opony z podłożem, to kąt ten ma wartość dodatnią i jest to tak zwane wyprzedzenie. W przypadku przeciwnym kąt jest ujemny i określa się go mianem opóźnienia osi sworznia zwrotnicy.

Ustawienia geometrii kół dokonuje się za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcając lub odkręcając śruby mocujące wahacz. Koszt takiego zabiegu w zależności od klasy auta wynosi od 50 do 200 złotych. Jeśli dysponujemy nowszym samochodem o dość skomplikowanym napędzie i zawieszeniu, wówczas cena takiej usługi może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.

Elementy zawieszenia – eksploatacja i naprawa

Zanim fachowiec zabierze się do sprawdzenia geometrii kół, na początku powinien zbadać 3 elementy, które bezpośrednio wpływają na jej ustawienie. Na początku zaleca się zajrzeć do silentbloków wahacza. Są to elementy podatne, łączące wahacz z nadwoziem. Te metalowo-gumowe części zużywają się niestety w większości aut z względu na słabe drogi. Przybliżony koszt wymiany tych elementów to około 200 zł.

Następnymi elementami wymagającymi kontroli są sworznie wahaczy łączące wahacze ze zwrotnicami. Jeżeli są zużyte, wówczas podczas pokonywania nierówności z zawieszenia dają się słyszeć stuki. Za wymianę jednego z nich zapłacimy około 70 zł. Kolejnymi częściami, które powinny być sprawdzone, są drążek kierowniczy i jego końcówka. Oznaką zużycia tych elementów jest pojawiający się w nich luz. Za ich wymianę mechanik może zażądać od 70 do 300 zł.

Oczywiście nie powinniśmy sami ingerować w układ jezdny naszego samochodu, gdy nie czujemy się na siłach. Zostawmy to kwalifikowanym specjalistom z Grupy JANISZ.

Więcej przydatnych informacji z zakresu naszych usług samochodowych znajdziecie na naszym facebooku oraz na: www.polnocna.tv